Friday, March 4

passport vs mykad...

as-salam....


intro sal keja aku sikit k....
aku keja d sebuah syarikat pengiriman wang antrabangsa......
hari-hari akan berhadapan dengan imigran-imigran atau pemegang passport....
jadi bila berkaitan dengan wang semua dokumen-dokumen pejalanan mesti la sah......
da macam imegresen kan keja aku????
memang!!!!!
hal duit jangan main-main!

ok....
sekarang aku nak cerita....
keadaan sangat tension bila ada customer yang tidak faham kerja kami nih...
dan lagi teruk bila yang pemegang passport lebih tinggi ngomong nya dari pemegang ic..
huhhhhhhh...
demmmmmmmmmmmm..
aku rasa da macam aku yang menumpang kat malaysia nih.....
oke bukan nak bangkit kan isu negara k..
tapi rasa nya majoriti pemegang passport lebih banyak songeh dari warganegara nih.....

kadang-kadang terfikir baik aku pakai passport mugkin akan rasa lebih "berkuasa" kan???
bukan nak suruh mereka takut dengan "KITA" tapi rasa nya hormat orang sikit perlu kot kan...
jangan menengking..

so kalau ada sesiapa yang terasa minta maaf la tapi luahan ini d buat bedasar kan pengalaman.....
aku tak nak jadi "hamba" d negara aku sendiri!
maksud aku jadi hamba kepada orang yang tak patut memperhamba kan orang lain!

k la..
bai!

1 comment:

CinoiLavigne said...

Sabar jak la.
Thats why saya x suka kerja yg jumpa org awam, utk org sabar mcm kamu jak.
klu sy tu suda saya tengking balik kali